03 خرداد

سلفژ چیست و یادگیری آن چه اهمیتی دارد؟

سلفژ کلمه‌ایست با ریشه فرانسوی به معنای سرایش و بیان‌کننده شیوه خوانش مجموعه‌ای از نت‌هاست. سلفژ روش بنیادین درک پایه‌ای و اصولی علم موسیقی‌ست. در سلفژ مهارت شنیداری هنرجو به گونه‌ای تربیت می شود که بتواند آنچه را که در قالب نت می‌بیند، بدون آن‌که صدایی شنیده باشد یا به وسیله ساز اجرا کرده باشد، با صدای حنجره به درستی تقلید کند یا بالعکس، آن‌چه را که می‌شنود به شکل نت بر روی کاغذ ترسیم نماید. سلفژ به واسطه تقویت مهارت شنیداری به موزیسین این امکان را می‌دهد که فرکانس‌ها و فواصل میان نت‌ها را که پایه‌ی تشکیل ملودی‌ست شناسایی کند و به درک عمیق‌تری از روند شکل‌گیری آکورد و ساختار آهنگ برسد. در کلاس‌های درس سلفژ علاوه بر نت‌خوانی و ریتم‌خوانی هنرجو به شیوه‌های متفاوت با فرکانس یا زیر و بمی صدا آشنا می‌گردد.

سلفژ مجموعه ای از قواعد و‌ تکنیک‌های موسیقی است که مربوط به نت‌خوانی صحیح می شود و به عبارتی شیوه‌ای علمی در آوازخوانی است.

اهمیت یادگیری سلفژ چیست؟

نوازندگان بعد از یادگیری سلفژ از مرحله اجرا به سطوح بالاتر هدایت می‌شوند و خلاقیت آن‌ها در اجرای موسیقی بالاتر می رود. همچنین به نوازندگان کمک می‌کند تا بتوانند قطعات مختلف را تحلیل کنند. به طور کلی علم سلفژ الفبای موسیقی است و فراگیری آن تنها مختص آهنگسازان و‌ نوازندگان حرفه‌ای نیست و نوازندگان در سطوح مختلف می‌توانند با کسب این علم سطح نوازندگی خود را به طور چشم‌گیری بالا برده و مسیر نوازندگی را به طور علمی و تخصصی‌تر پیش ببرند.